کد خبر: 1230038
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
عضو مجمع نمایندگان آذربایجان‌غربی  در گفتگو با «جوان» تشریح کرد

جوان آنلاین: عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان‌غربی گفت: اخذ مالیات از مشاغل خاص و پردرآمد باید بر اساس روند‌ها و رویکرد‌های مناسبی پیگیری شود تا جلوی افرادی که به نوعی از پرداخت مالیات فرار می‌کنند یا مالیات‌ها را دور می‌زنند، گرفته شود. اخذ مالیات از مشاغل خاص و پردرآمد و فرایند‌های درنظرگرفته شده در آن به نوعی گذر از مالیات‌ستانی سنتی به مالیات‌ستانی هوشمند است که معیار اطلاعات حساب قرار گرفته است، بنابراین این رویکرد می‌تواند تمرکززدایی از رسیدگی به مؤدیان خرد و تمرکز بر دانه‌درشت‌ها را مدنظر قرار دهد. 
 
یعقوب رضازاده، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «جوان» با اشاره به آغاز طرح اخذ مالیات از مشاغل پردرآمد و خاص و تحقق عدالت مالیاتی در این بخش اظهار کرد: به واقع دولت سیزدهم در رابطه با مباحث مربوط به جلوگیری از فرار‌های مالیاتی و اقدامات لازم درباره اخذ مالیات بسیار خوب عمل کرده است. 
وی با بیان اینکه دولت سیزدهم در زمینه اخذ امور مالیاتی بسیار شفاف عمل کرده است، تأکید کرد: با وجود بسیاری از اقدامات در این بخش، اما باز دیده می‌شود برخی افراد در قالب مشاغل خاص و پردرآمد و با درنظر گرفتن راهکار‌هایی سعی در فرار مالیاتی دارند. 
این نماینده مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: عمده این فرار‌های مالیاتی، در صنوف طلافروشی‌ها و بنگاه‌های املاکی دیده می‌شود و برخی کسبه این صنوف در راستای پرداخت مالیات‌ها، دولت را به اصطلاح دور می‌زنند. 
رضازاده اظهار کرد: باید به این نکته اشاره کنم که سازمان امور مالیاتی و دارایی نحوه سرپیچی این صنوف از پرداخت مالیات را به خوبی می‌داند که ضرورت دارد اقدامات لازم در این بخش مدنظر قرار گیرد. 
این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: متأسفانه اگر فردی اقدام به خرید طلا کند، طلافروش همواره سعی می‌کند با روش‌هایی مانع ورود پول به حساب شخصی‌اش در قبال هزینه خرید طلا شود تا از این طریق مالیات‌ها را دور بزند، همچنین طلافروش سعی می‌کند منابع فروش طلا را از طریق حساب دیگری، کسب کند یا حتی به خریدار می‌گوید که در قبال خرید طلا پول نقد به وی دهد تا از این طریق مالیات ندهد. وی با اشاره به این قبیل رفتار‌ها در بخش مربوط به فعالیت پزشکان اظهار کرد: برخی پزشکان هم به نحوی و در قالب زیرمیزی سعی در دورزدن پرداخت مالیات‌ها دارند، به نظر من ضرورت دارد اقدامات دولت در راستای اخذ مالیات از مشاغل خاص و پردرآمد بیش از پیش تقویت شود تا کارآمدی لازم را داشته باشد. 
این نماینده مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: اخذ مالیات از مشاغل خاص و پردرآمد باید بر اساس روند‌ها و رویکرد‌های مناسبی پیگیری شود تا جلوی افرادی که به نوعی از پرداخت مالیات فرار می‌کنند یا مالیات‌ها را دور می‌زنند، گرفته شود. اخذ مالیات از مشاغل خاص و پردرآمد و فرایند‌های درنظرگرفته شده در آن به نوعی گذر از مالیات‌ستانی سنتی به مالیات‌ستانی هوشمند است که معیار اطلاعات حساب قرار گرفته است، بنابراین این رویکرد می‌تواند تمرکززدایی از رسیدگی به مؤدیان خرد و تمرکز بر دانه‌درشت‌ها را مدنظر قرار دهد. 
وی تأکید کرد: به واقع اقدام سازمان امور مالیاتی در اخذ مالیات از مشاغل خاص و پردرآمد اقدام مناسبی قلمداد می‌شود و می‌تواند به شفافیت اقتصادی کمک کند. 
رضازاده در ادامه با اشاره به عملکرد دولت در امور مربوط به اخذ مالیات و همچنین افزایش درآمد‌های مالیاتی گفت: به اعتقاد بنده عملکرد دولت در زمینه اخذ امور مالیاتی و جمع‌آوری مالیات‌ها از حقوق و برخی اصناف خوب بوده است، اما باید رویکردش در زمینه اخذ مالیات از مشاغل خاص و پردرآمد بیش از پیش تقویت شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار